HebraiskTro.no


VIN FRA ÅSENE I JUDEA


Av Roy Otto Dyrli













De ble bygget opp og betalt av Edmund deRothchild, og alle med et sterkt fokus på vinproduksjon. 140 år senere står israelsk vinproduksjon sterkere enn noen gang.


Fra Golan til Negev og Ørkenområdene i Aravah står vin høyt på listen over produserte varer. I de senere årene har også kvaliteten på Israelsk vin steget, og man finner idag et godt utvalg omtalt i Robert Parkers Wine Advocate, en av de mest innflytelsesrike vinjournaler i verden.


I denne prestisjetunge publikasjonen har 28 israelske viner klart å oppnå en score på 91 eller flere poeng. Hele 18 av disse kommer fra Judean Hills, noe som også begynner å gi disse vinene et rykte hos ekspertene på isrealsk vin selv, det israelske hjemmemarkedet. Av de atten vinene fra Judea Hills viner finner vi seks Yatir viner, fem fra Castel, fire fra Clos de Gat, to fra Tzora og en fra Flam. Vin er på ingen måte et påfunn i Judea.


Allerede i 1Mosebok kan vi lese at Jakob velsigner Juda med ordene: ”Han vasker sin kledning i vin, sin kjortel i drueblod.” I alle Herrens høytider kommer vin inn som en del av ritualet. Til og med i NT finner vi vin en rekke steder, både som symbol, men også som et konkret produkt fra planteriket: ”Og ingen som har drukket gammel vin, har lyst på ny; han vil si at den gamle er best.” (Luk 5,39)


Mens forrige sabbat hadde skapelsen og de 6 første kapitlene av 1Mosebok som tema, leses denne sabbaten beretningen om Noa og vannflommen i alle jødiske synagoger over hele verden. Beretningen om Noa inneholder også historien om hvordan han plantet en vingård og drakk seg full på vinen. Bibelens ord om vin er da også i fortsettelsen fylt med formaninger mot alkoholmisbruk.


Men totalavhold dukker aldri opp som noe påbud i Bibelen, tvert i mot:

”På dette fjell skal Herren, Allhærs Gud,

gjøre et gjestebud for alle folk,

et gjestebud med fete retter,

et gjestebud med gammel vin,

med fete, margfulle retter og gammel, klaret vin.” (Jes 25,6)


I kveld er det sabbat, og når jødene samles til sabbatsmåltid er det tradisjon at alle får smake på vinen. Ofte har man litt druejuice til barna.


Det som har forbauset en nordmann er at selv om det ofte er 10 personer rundt bordet, går det i allefall her sjelden med 2 flasker vin. Her er det akseptabelt å drikke et glass eller to på sabbaten, men ikke resten av uka, og uten å tømme flaska. Vin sees på som en velsignelse, og den takkes for når bordet er satt.


Velsignelsen lyder:

Baruch atah A-donay, Elo-heinu Melech Ha’Olam, borei pri hagafen.

Velsignet er du, vår Gud, konge av universet, som skaper vintreets frukt.


LeChaim og Shabat shalom fra Judea.



Illustrasjoner:

  1. 1.Carmel vinery i Zichon Ja'acov er et av Israels eldste, men en historie som går tilbake til 1880-tallet. Åsene bak ligger i Shomron, eller Samaria som vi sier på norsk.

  2. 2.Druer på en vinranke i Galilea. Bildet er tatt i sommer i moshaven Shadmot Dvora,

Foto. Sven Magne Melheim Sagvik og Roy Otto Dyrli




Vin er på ingen måte et nytt produkt i Israel. Da de første jødene begynte å gjøre aliya på 1870-tallet var vin det første de satset på. Byene Rish Pina, Rishon LeZion og Zichon Jacov ble alle grunnlagt i denne perioden.